Bijtelling 2025
Bijtelling is bedoeld voor zakelijke leaserijders die hun auto of bedrijfswagen ook privé gebruiken. De overheid ziet dit als een vorm van loon en over loon moeten we belasting betalen. De bijtelling wordt uitgedrukt in een percentage van de cataloguswaarde. Dit bedrag tel je op bij je bruto jaarsalaris, over dit totale bedrag betaal je inkomstenbelasting. De regels veranderen bijna elk jaar, dus het is voor jou als ondernemer belangrijk om met bijtelling rekening te houden bij het aangaan van een financial lease. We geven je er graag alle informatie over.
Wat zijn de regels?
De bijtelling wordt vooral bepaald door de uitstoot van de auto. In 2025 gelden twee verschillende bijtellingspercentages: 17% voor volledig elektrische auto’s (met een waterstof- of zonnecelmotor geldt 17% voor de gehele cataloguswaarde, bij batterij-elektrische auto’s geldt 17% tot een drempel van € 30.000 en 22% daarboven) en 22% voor alle overige auto’s. Door deze drempel betaal je over de waarde boven de € 30.000 het hogere tarief. Heb je een waterstof- of zonnecelauto, dan betaal je 17% over het hele bedrag. Dit verschil is bedoeld om emissievrije auto’s aantrekkelijker te maken, maar de overheid bouwt deze stimulans wel langzaam af.
Het loont dus nog steeds om elektrisch te rijden als zakelijke rijder, al is het voordeel kleiner dan de afgelopen jaren. Vanaf 2026 zal er namelijk geen apart bijtellingspercentage meer gelden voor elektrische auto’s en geldt voor iedereen 22%. Dit is dus iets om rekening mee te houden als je nu een nieuwe leaseauto uitzoekt en als je de komende jaren financiële plannen maakt.
Rekenvoorbeeld
We leggen de regels graag uit aan de hand van een rekenvoorbeeld. Stel je hebt een bruto jaarsalaris van € 50.000,- en je zakelijke leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 40.000,-. Als het een benzine- of dieselauto is, betaal je 22% bijtelling. Dat komt neer op 22% van € 40.000,-, oftewel € 8.800,-. Dit bedrag wordt bij je bruto jaarsalaris opgeteld, dus je betaalt inkomstenbelasting over € 58.800,-. Afhankelijk van je precieze belastingtarief betaal je een deel van dit bedrag aan belasting, maar voor het voorbeeld gaan we uit van 37,48%. De bijtelling komt dan neer op € 8.800,- x 37,48% ≈ € 3.298,- op jaarbasis, oftewel zo’n € 275,- per maand.
Voor een volledig elektrische auto geldt een andere berekening. 17% bijtelling betaal je in 2025 over maximaal € 30.000,- van de cataloguswaarde en over de resterende € 10.000,- betaal je 22%. Dat ziet er als volgt uit:
- 17% x € 30.000,- = € 5.100,-
- 22% x € 10.000,- = € 2.200,-
De totale bijtelling is daarmee € 7.300,-. Bij een belastingtarief van 37,48% komt dat uit op € 2.736,- per jaar, dus ongeveer € 228,- per maand. Het is nog steeds goedkoper dan een benzine- of dieselauto, maar de verschillen zijn kleiner geworden vergeleken met een aantal jaar geleden.
Let op: Het tarief dat geldt op de datum dat je de auto voor het eerst op kenteken zet, blijft vijf jaar voor die auto gelden. Na deze periode wordt het bijtellingspercentage vastgesteld volgens de dan geldende regels. En aangezien de overheid de fiscale voordelen voor elektrische auto’s verder blijft afbouwen, kun je er in de toekomst niet meer vanuit gaan dat je hetzelfde voordeel behoudt.