Als startend ondernemer of bedrijf wil je natuurlijk wel een goede keuze maken als het aankomt op het leasen van een bedrijfswagen. Om je op weg te helpen hebben we – in willekeurige volgorde – een overzichtelijke top 10 van de meest populaire bedrijfswagens van 2025 voor je samengesteld. Zo maak je altijd een weloverwogen keuze én weet je welke soort auto bij jouw onderneming past.
1. Volkswagen Transporter
Kwaliteit en veelzijdigheid
De Volkswagen Transporter is al jaren niet weg te denken uit het Nederlandse bedrijfsleven. Deze bestelwagen staat bekend om zijn hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en comfort voor de bestuurder. Bovendien behoudt de Transporter zijn waarde goed, wat ‘m ook financieel aantrekkelijk maakt. De ruime laadruimte is zeer veelzijdig en eenvoudig op maat in te richten – ideaal voor uiteenlopende sectoren. Een Transporter kan moeiteloos worden voorzien van maatwerk interieurinrichting en heeft stevige bevestigingspunten om lading veilig vast te zetten.
Modern en toekomstbestendig
De nieuwste generatie Transporter (T7) is verder verbeterd met moderne voorzieningen zoals een digitale cockpit en geavanceerde assistentiesystemen. Uniek is dat de Transporter nu voor het eerst leverbaar is met diesel, plug-in hybrideén volledig elektrische aandrijving. De 100% elektrische e-Transporter biedt een actieradius tot circa 330 km (WLTP) en kan tot 2,3 ton trekken bij 1.000 kg laadvermogen – zonder uitstoot. Ook de laadruimte is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger (T6.1): de nieuwe Transporter is 61 mm langer en 148 mm breder tussen de wielkasten, wat het inladen van bijvoorbeeld Europallets nog makkelijker maakt. Kortom, de Transporter blijft een toonaangevende allrounder die met zijn varianten voor elke klus een passende uitvoering biedt.
De Volkswagen Caddy is een compacte bestelwagen die hoog scoort op rijcomfort en wendbaarheid. Deze populaire “busje” biedt de bestuurder een hoge mate van comfort en een personenauto-achtige rijervaring. Daarnaast behoudt de Caddy zijn marktwaarde uitstekend. Ondanks zijn beperkte buitenafmetingen verrast de Caddy met veel laadruimte – in zijn segment steekt hij er met kop en schouders bovenuit. Ten opzichte van concurrenten biedt de Caddy al gauw 1 kubieke meter meer laadvolume dan andere bedrijfswagens in deze klasse.
Indrukwekkende laadcapaciteit
De nieuwste Caddy Cargo (vijfde generatie) heeft een maximale laadruimte tot 3,1 m³ in de standaard versie, en zelfs 3,7 m³ in de verlengde Caddy Maxi. Dat betekent dat je in de Caddy Maxi twee Europallets kunt laden – uitzonderlijk voor zo’n compacte bestelwagen. De laadvloer is robuust en de wanden zijn voorzien van praktische bekleding en opbergvakken, wat het ordenen van gereedschap en materiaal efficiënt maakt. Verder is de Caddy uitgerust met moderne veiligheidssystemen en optioneel handige features als Keyless Access en LED-verlichting, dankzij het nieuwe MQB-platform. Al met al is de Caddy een betrouwbare en veelzijdige keuze voor ondernemers die een compact maar ruim werkpaard zoeken.
De Volkswagen ID. Buzz Cargo is de opvallende nieuwkomer in de wereld van bedrijfswagens. Deze volledig elektrische bestelbus is een moderne hommage aan de legendarische VW T1 “bus”, wat duidelijk te zien is aan zijn iconische en vooruitstrevende design. Tegelijkertijd staat de ID. Buzz Cargo vol met geavanceerde techniek en duurzame eigenschappen die hem klaar maken voor een nieuw tijdperk van emissievrij vervoer. Het model is ontworpen voor gebruik in en om de stad: schoon, stil en toch zeer herkenbaar voor je bedrijf.
Duurzaam en verrassend ruim
Ondanks zijn retro-uiterlijk biedt de ID. Buzz Cargo alle moderne gemakken. Het interieur is slim ingericht met veel opbergruimte en een digitale cockpit (12,9 inch infotainmentscherm) zodat je alles in één oogopslag ziet. Op de dubbele passagiersbank kunnen twee bijrijders plaatsnemen, en materialen als leer zijn weggelaten om duurzaamheid te bevorderen. De laadruimte meet 3,9 m³ en is optimaal benut voor het vervoeren van goederen. Onder de vloer ligt een 77 kWh accupakket dat voor een actieradius tot circa 459 km (WLTP) zorgt. Snelladen gaat razendsnel – in ~30 minuten laad je van 5% naar 80%. Bovendien kan de ID. Buzz Cargo tot 750 kg laadvermogen aan en 1.200 kg geremd trekken in de 4MOTION (AWD) uitvoering. Hiermee is hij niet alleen duurzaam, maar ook praktisch breed inzetbaar.
De Opel Vivaro is een geliefd werkpaard onder diverse ondernemers. Hij maakt zijn stoere uiterlijk waar met een zeer solide bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Het interieur is gericht op intensief gebruik: duurzaam materiaal en een cabine die zowel de bestuurder als bijrijder veel comfort biedt. Opvallend is dat de Vivaro – hoewel robuust – zich ook representatief presenteert bij klanten. Dankzij verschillende beschikbare lengtes en hoogtes is er altijd een Vivaro die past bij jouw lading en branche. Zo is hij leverbaar in twee wielbasissen en dakhoogtes, en bestaat er zelfs een dubbelcabine-variant zodat je meerdere personen én goederen kunt vervoeren.
Ruime en flexibele laadruimte
De Opel Vivaro biedt een verrassend ruime laadruimte, zeker in de langere versie. Afhankelijk van de uitvoering is de laadinhoud tot ongeveer 5,8 – 6,6 m³ in de grootste variant. Uniek is de aanwezigheid van een doorlaadluik in de scheidingswand, waardoor je ook zeer lange objecten (tot ~4 meter) veilig kunt vervoeren. Dit maakt de Vivaro ideaal als je vaak grote of lange ladingen moet meenemen. De laadvloer en wanden zijn zodanig ontworpen dat ze efficiënt ingericht kunnen worden, waardoor elke kubieke centimeter goed benut wordt. Daarnaast is de Vivaro tegenwoordig ook als volledig elektrische Vivaro-e verkrijgbaar. De Vivaro-e is beschikbaar met twee batterijopties en heeft een bereik tot 352 km (WLTP) – ideaal voor stedelijke distributie zonder uitstoot. Dankzij al deze eigenschappen is de Vivaro een flexibele alleskunner.
De Ford Transit Custom behoort tot de bestverkochte bedrijfswagens van Europa – en niet zonder reden. Deze middelgrote bestelbus is robuust, betrouwbaar en zit boordevol moderne technologie. De huidige Transit Custom is voorzien van slimme assistentiesystemen en connectiviteit, wat bijdraagt aan veiligheid en gebruiksgemak tijdens het werk. De EcoBlue dieselmotoren zijn krachtig maar voldoen aan strenge emissienormen (Euro 6d/6.2) en verbruiken minder brandstof. Dat betekent lagere verbruikskosten én minder uitstoot. Daarnaast heeft Ford een plug-in hybride variant geïntroduceerd en sinds kort zelfs een volledig elektrische E-Transit Custom. De E-Transit Custom biedt een actieradius tot 380 km op één lading en 125 kW snellaadcapaciteit, wat elektrische rijden ook voor ambachtslieden en bezorgers haalbaar maakt.
Hoog laad- en trekvermogen
De Transit Custom blinkt uit in functionaliteit. Zo is de indeling efficiënt: de bus heeft een tussenschot met doorlaadmogelijkheid, waardoor je objecten tot 3,4 meter lengte kunt meenemen terwijl de cabine gesloten blijft. De totale laadruimte bedraagt afhankelijk van de uitvoering zo’n 6,0 m³ (korte versie) tot 6,8 m³ (lange versie). Ook zwaar gereedschap of materiaal is geen probleem: het maximale laadvermogen ligt rond 1.000+ kg, en met de Trailer Sway Control-technologie kun je veilig een aanhanger trekken. Dit systeem corrigeert automatisch slingeren van de trailer door het motorvermogen te verminderen en geremd bij te sturen. Kortom, de Transit Custom is een moderne alleskunner die meegroeit met de tijd.
De Mercedes-Benz Sprinter vertegenwoordigt de topklasse onder de grote bestelwagens. Deze bus kenmerkt zich door uitzonderlijk hoge kwaliteit, comfort en veiligheid voor de inzittenden. Bovendien maakt de Sprinter indruk met zijn veelzijdigheid: hij is leverbaar in talloze uitvoeringen en lengtes. Je kunt kiezen uit voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving, afhankelijk van de toepassing. Daarnaast zijn er varianten als gesloten bestelwagen, dubbele cabine, chassis-cabine of zelfs open laadbak. Die diversiteit maakt dat de Sprinter voor vrijwel elke branche een oplossing op maat biedt. Interessant is dat de nieuwste generatie ook een voordeliger instapprijs kent voor FWD-modellen, die dankzij het ontbreken van een cardanas een lagere laadvloer en iets grotere laadruimte hebben.
Innovatie en elektrisch rijden
Mercedes heeft de Sprinter continu doorontwikkeld met de nieuwste innovaties. In de cabine vind je bijvoorbeeld het MBUX multimediasysteem met spraakbediening, evenals allerlei rij-assistentiesystemen (zoals rijstrookassistent, dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruisecontrol, etc.) die het rijden veiliger en comfortabeler maken. Ondanks zijn omvang laat de Sprinter zich daardoor relatief eenvoudig besturen en manoeuvreren. Voor bedrijven die emissievrij willen rijden, is er tegenwoordig de eSprinter: een volledig elektrische versie. De nieuwste eSprinter (2024) heeft een grote 113 kWh batterij en haalt daarmee tot 400 km bereik (WLTP) – opmerkelijk voor een grote bestelwagen. Daarmee is hij zeer geschikt voor stadslogistiek en regionale ritten zonder te hoeven laden. De Sprinter is wel wat duurder in aanschaf, maar dankzij de hoge kwaliteit behoudt hij zijn restwaarde goed.
De Renault Master doet zijn naam eer aan: het is een echte meester als het gaat om veelzijdigheid. Deze grote bestelwagen is leverbaar in een enorm scala aan uitvoeringen en maatvoeringen. Zo kun je als ondernemer kiezen uit een gesloten bestelbus, open laadbak, kipper, of bijvoorbeeld een chassis-cabine voor maatwerk opbouwen. Bovendien zijn er opties voor dubbele cabine (voor extra zitplaatsen) en kun je bij de aandrijving kiezen tussen voorwielaandrijving of achterwielaandrijving (met enkel- of dubbellucht achter). Die laatste optie (RWD met enkele achterwielen) zorgt ervoor dat je ook bredere ladingen tussen de wielkasten kunt vervoeren.
Mobiel kantoor en ergonomie
Niet alleen qua opbouw, ook in de cabine biedt de Renault Master tal van voordelen. Je zit hoog met veel zicht op de weg, wat het rijden prettig maakt. De bestuurdersstoel is voorzien van een ergonomisch verstelbaar systeem zodat je altijd de juiste zitpositie vindt. Voor comfort tijdens lange dagen zijn airconditioning (climate control) en geluidsdemping standaard aanwezig. Uniek aan de Master is de cabine-indeling die dienst kan doen als mobiel kantoor: er is een handige draaibare tafeltje geïntegreerd, perfect om onderweg even papierwerk of facturen te schrijven. Daarnaast beschikt de Master over talloze opbergvakken voor documenten, gereedschap of persoonlijke spullen. Renault heeft ook gedacht aan het laden en lossen: er bestaat een platform cabine waarbij de laadvloer extra laag bij de grond ligt – tot wel 15 cm lager dan bij een standaard chassis. Dit is ideaal voor bijvoorbeeld pakketbezorgers of speciale toepassingen (zelfs omgebouwd als paardenwagen wordt de Master veel gebruikt). De Master is inmiddels ook verkrijgbaar als elektrische Master E-Tech voor emissievrij transport, al is de actieradius daarvan (ca. 120-190 km) vooral geschikt voor korte ritten. Al met al is de Renault Master een van de meest complete grote bedrijfswagens.
De Mercedes-Benz Vito mag niet ontbreken in deze top 10. Deze middelgrote bestelwagen van Mercedes staat bekend als representatief, efficiënt en flexibel. De Vito biedt een uitstekende balans tussen robuustheid en wendbaarheid: hij is stoer gebouwd, maar tegelijkertijd gemakkelijk in het dagelijkse gebruik. Veiligheid is hoogstaand – Mercedes rust de Vito uit met allerlei systemen om bestuurder en lading te beschermen. Wat de Vito extra aantrekkelijk maakt, is zijn zuinigheid in gebruik. Ondanks de krachtige prestaties verbruikt de Vito in de praktijk relatief weinig brandstof; de 116 CDI diesel bijvoorbeeld haalt rond de 5,7 liter/100 km (ongeveer 1 op 17,5). Dit lage verbruik, samen met de bewezen betrouwbaarheid, betekent lage operationele kosten gedurende de levensduur.
Duurzaam gebouwd en veelzijdig inzetbaar
De Mercedes Vito is qua uitvoering veelzijdig: je kunt kiezen uit voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of 4×4 vierwielaandrijving. Hierdoor is de Vito geliefd bij een brede doelgroep – van stedelijke koeriers (FWD is licht en zuinig) tot bouwbedrijven die soms tractie op onverhard terrein nodig hebben (AWD). De laadruimte van de Vito is ruim genoeg voor de meeste klussen (rond 6 m³ in de lange versie) en de galvaniseerde carrosserie garandeert duurzaamheid: roest krijgt nauwelijks kans, waardoor de Vito lang zijn kwaliteit én hoge restwaarde behoudt. Ook de Vito is inmiddels geëlektrificeerd leverbaar als eVito (elektrische variant), al ligt de focus van die versie op stedelijke inzet vanwege een bescheiden range (~260 km WLTP). Met een Vito haal je in feite de Duitse degelijkheid van Mercedes in huis, in een iets compacter formaat dan de Sprinter.
De Renault Trafic is al jaren een favoriet in het segment van de middelgrote busjes. Deze professionele bedrijfswagen staat vooral bekend om zijn indrukwekkende laadruimte. In de grootste uitvoering (L2H2) loopt het laadvolume op tot ruim 8 m³, wat bijzonder groot is voor deze klasse. Dit maakt de Trafic ideaal voor het opbergen van allerlei gereedschappen of het vervoeren van flinke ladingen en materialen. De laadruimte is efficiënt ingericht en heeft – net als de Vivaro – een handig doorlaadluik, zodat in de L2-versie objecten van wel 4 meter lengte meegenomen kunnen worden. Dankzij het stevige tussenschot en slimme indeling gebeurt dit veilig en overzichtelijk.
Zuinig, sterk en high-tech
Ondanks zijn grootte is de Renault Trafic verrassend zuinig en prettig in gebruik. De nieuwste dieselmotoren (2.0 dCi) zijn voorzien van de modernste technologie en voldoen aan de strengste emissie-eisen, wat resulteert in lagere verbruikscijfers en minder uitstoot. Tegelijkertijd is de Trafic ook behoorlijk robuust en krachtig – hij kan zware belading makkelijk aan. In het interieur heeft Renault veel aandacht besteed aan ergonomie en functionaliteit: de cabine is vernieuwd met een modern dashboard (na de facelift van 2021) en biedt alle gemakken, inclusief eenvoudige integratie van mobiele apparaten (smartphone, tablet) via USB en Bluetooth. Hierdoor kun je de Trafic desgewenst ook inzetten als rijdend kantoor; met de beschikbare opbergvakken en smartphonehouder werk je onderweg net zo goed als op kantoor
De Ford Transit (vaak aangeduid als “grote Transit”) completeert de lijst als iconische grote bestelbus van Ford. De Transit blinkt uit in rijgedrag en wegligging, mede dankzij de optionele slimme vierwielaandrijving die zich automatisch aanpast aan de rijomstandigheden. Het systeem verdeelt het motorvermogen optimaal over de voor- en achteras, wat grip en stabiliteit geeft op elke ondergrond. Dit is vooral nuttig bij zware belading of slecht weer; de bestuurder houdt altijd de controle. Over opbergruimte gesproken: de Ford Transit is zeer doordacht ontworpen met tal van vakken en nissen in het interieur. Er zijn extra opbergmogelijkheden voor gereedschap, documenten en zelfs waardevolle spullen in verborgen compartimenten. In de cabine is aan de chauffeur gedacht met bekerhouders in de portieren en zelfs een muntjeshouder – handige details tijdens het werk. Comfort is ook op peil: de stoelen zitten prettig en er is moderne infotainment en airco beschikbaar, zodat lange ritten minder vermoeiend zijn.
Enorme capaciteit en efficiëntie
De Ford Transit is de grootste in Ford’s bedrijfswagenprogramma en biedt dan ook bijzonder veel ruimte. In de nieuwste generatie zijn de zijwanden rechter gemaakt en het dak iets verhoogd, om de laadcapaciteit verder te vergroten. De Transit L3/H3 (lange wielbasis, verhoogd dak) heeft daardoor een laadvolume dat kan oplopen tot ruim 11 m³, genoeg voor volumineuze lading of stapels pakketten. Daarbij kan de Transit ook zware materialen aan; afhankelijk van de uitvoering ligt het laadvermogen rond 1200-1400 kg, vergelijkbaar met de Sprinter/Master klasse. Ondanks die capaciteit rijdt de Transit verrassend soepel en relatief zuinig. De EcoBlue motoren met 130 pk of 170 pk leveren voldoende kracht, terwijl slimme energiebesparende technieken het verbruik drukken. Ford introduceert bovendien binnenkort de E-Transit (elektrische grote Transit) die al in andere landen uitkomt met ranges rond 300 km – een indicatie van de toekomst. Al met al is de Ford Transit een krachtpatser die ideaal is voor bedrijven met veel of groot transportwerk. Dankzij de lange productiehistorie is er volop aanbod aan occasions, wat hem betaalbaar maakt.
Met deze top 10 maak je altijd een weloverwogen keuze. Of je nu gaat voor een compacte stadsbesteller of een grote volume-transporter, er zit voor elke onderneming een passende bedrijfswagen tussen. Neem gerust contact op met Inleaseautos.nl voor onafhankelijk advies of een offerte op maat, zodat je binnenkort in de ideale bedrijfswagen voor jouw bedrijf kunt rijden.
Neem vrijblijvend contact met ons op
Heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder:)