Wanneer je in de comfortabele Audi Q7 rijdt, profiteer je van verschillende technische voordelen. Zo biedt de Q7 side assist, adaptive cruise control, klimaat controle en nog veel. Deze SUV van Audi is dan ook een populaire keuze van zakelijke rijders die veel onderweg zijn. Daarnaast zorgt de financial lease constructie ervoor dat je profiteert van verschillende financiële voordelen.
Het welbekende automerk Audi was niet de eerste die de auto industrie verrijkte met de komst van een SUV of Crossover. Deze eer heeft Audi weg moeten geven aan BMW en Mercedes. Deze laatste Duitse autofabrikant introduceerde al in 1998 de ML-serie. Mercedes voegde het ladderchassis al eerder toe. Om precies te zijn gebeurde dat met de introductie van de G-Klasse. Echter werd de ML-Klasse van nog meer comfort voorzien. Deze verfijning was vooral merkbaar met de wegligging van de SUV, die veel gelijkenis toonde met die van een luxe personenwagen. In deze tijd was de markt nog niet overspoeld met SUV’s die zowel in ruig terrein als op de weg hun mannetje stonden.
De enige auto’s die zich hieraan konden meten waren de Jeep Grand Cherokee, Range Rover van Landrover en de Toyota Land Cruiser. Maar, deze hadden toch meer de kenmerken van een auto voor in het terrein. Ook BMW deed een gooi naar de titel en bracht in 1999 de X5 op de markt. Echter voldeed de X5 alleen als SUV op verharde ondergrond, maar dat was dan ook de insteek van de autofabrikant. Innovatief: de X5 van BMW beschikte niet over een ladderchassis maar werd uitgerust met een koetswerk dat zelfdragend was. Daarmee verdween de populariteit van de Mercedes ML-Klasse naar de achtergrond en kreeg deze auto het nakijken van de BMW X5.
Audi merkte de populariteit van dit soort auto’s op en wilde dit niet zomaar voorbij laten gaan. Er moest een antwoord komen op de eerder geïntroduceerde modellen door Mercedes en BMW. Toch lukt het Audi niet om een gelijkwaardige SUV op de markt te brengen en kondigde de komst van de AllRoad Quattro aan welke duidelijk was afgeleid van een eerder model namelijk de A6 Avant. De veranderingen die werden aangebracht aan de reguliere Audi A6 Avant kenmerkte zich in vierwielaandrijving, lage gearing en de luchtvering. Ook qua uiterlijk werden er aanpassingen gedaan. De auto werd voorzien van grote bumpers en in het oog springende velgen. De stoere AllRoad kreeg zelfs sierstrips in een aluminium uitvoering.
Audi blijft doorontwikkelen om een SUV op de markt te kunnen brengen die de concurrentie wel kan verslaan. De ML-Klasse en de X5 van collega autofabrikanten Mercedes en BMW hadden immers wel een ruime auto op hun naam staan, maar de ruimte voor het aantal inzittenden liet met maximaal 5 te wensen over. In deze tijd waren nog meer vooraanstaande autofabrikanten bezig met het ontwerpen van een degelijke concurrent. Deze moest vooral de destijds populaire X5 kunnen verslaan. Het antwoord hierop kwam in eerste instantie van Porsche en Volkswagen. Zij brachten de Touareg en de Cayenne op de markt. Toch lieten ook deze SUV’s te wensen over op het gebied van ruimte. De SUV die Audi in ontwikkeling had, zou overeenkomstig gebouwd worden. Het zou hierbij wel om een grotere en ruimere variant moeten gaan.
Dit werd duidelijk op de NAIAS autoshow in het Amerikaanse Detroit. Hoewel het nog een concept betrof, stelde het automerk hier de Audi Pikes Peak Quattro voor aan het publiek. De Q7 wordt eind 2005 in productie genomen voor de Duitse markt. Nederland loopt echter een aantal maanden achter. Hier komt de Audi Q7 pas eind januari 2006 beschikbaar. Uiteindelijk is de komst van de Audi Q7 het wachten waard geweest. De SUV van Audi kenmerkt zich door zijn imposante verschijning van ruim 5 meter lang. Ook qua breedte is de Q7 met 1.98 robuust te noemen. Qua hoogte tikt de Audi Q7 nét iets meer dan 1.70 aan. De motoren worden aan dit uiterlijk vertoon aangepast. De Audi Q7 is dan in de beginjaren ook vooral leverbaar met een 233 pk of 350 pk motorvermogen.
Omdat het hier een Quattro betreft, zijn de SUV’s standaard voorzien van vierwielaandrijving. Ruim een jaar later worden de versies van de Q7 uitgebreid qua motorvermogen. De SUV is nu ook leverbaar in een 3.6 zescilinder van 280 pk en een V8 motor met 326 pk. In 2008 is er nog een vernieuwing ophanden. Audi besluit om de 3.6 optioneel aan te bieden met een manuele transmissie. Deze optie is maar een aantal jaren beschikbaar en verdwijnt als Audi in 2009 overgaat tot een uiterlijke make-over van alle Q7 modellen. Zowel de voor als achterlichten worden vervangen door LED. Ook is de auto leverbaar in nieuwe trendy kleuren met bijpassende velgen. Aan de buitenzijde van de Audi Q7-range wordt tevens wat meer chroom gebruikt.
De facelift doet ook aan de binnenzijde zijn werk hoewel deze niet opvallend zijn. Het reeds bestaande MMI-systeem wordt vervangen door een vernieuwde versie. Ook de bekleding komt beschikbaar in nieuwe nuances. Om de facelift van de Q7’s compleet te maken, kijkt Audi ook gelijk naar het motorische gedeelte van de SUV. De aanpassingen zijn minimaal. Toch wordt de TDI 3.0 nu geleverd met 240 pk waar de 4.2 een upgrade krijgt naar 340 pk. Als antwoord op een meer krachtige dieselmotor brengt Audi de V12 TDI op de markt welke geleverd wordt in combinatie met de nieuwe Q7. Deze twaalfcilinder levert een prestatie door binnen 5,5 seconden de 100 km/h te kunnen bereiken.
De motor is dan ook voorzien van maar liefst twee turbo’s en heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/h. De nieuwe Audi Q7 weegt dan ook ruim 2.500 kilo. Aan al deze innovatieve technieken en buitengewone krachten hangt een prijskaartje. De Q7 is te koop voor minstens tweemaal de prijs van een V8 TDI. Een tijd later ontwikkelt Audi nog een aantal extra motoren op benzine. Dit wordt de 3.0 TFSI. Deze variant is leverbaar in twee versies. Audi biedt hierbij de keuze uit de 272 of de 333 pk. De dieselmotoren worden juist naar beneden bijgesteld en moeten het doen met 204 pk voor een 3.0 TDI.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Vul dan gerust het onderstaande formulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op alle mogelijkheden met u door te spreken.